Möjligheter med multimedia

Det finns en hel del komponenter i Ghost-plattformen som kan göra innehållet mer spännande och tilltalande. Här är några exempel.
Inbäddade länkar
Om sidan man länkar till har rätt metadata kan du automatiskt generera ett sådant här kort:

Det kan alltså gå snabbt för dig att lyfta in viktigt innehåll med tillhörande bild och även göra de klickbara ytorna stora (vilket gynnar tillgänglighet).
Filmer och HTML-element
Du behöver bara skriva länken till en video på någon av de två största videoplattformarna för att den ska lyftas in som en spelbar filmer. Men på Sendibud förespråkar vi att du använder Vimeo och bäddar in med en parameter som heter do not track. Då sker ingen aktiv spårning av läsarens aktiviteter.
Den här filmen är alltså inbäddad med ett HTML-element (japp, en ytterligare förmåga), där jag angett dnt=1
som parameter. Det här gör också att ingen cookie-fråga behövs, eftersom ingen cookie används.
Med HTML-element kan du också bädda in material från fler plattformar. Det här visar vi självklart hur man gör vid uppstart av ett samarbete.
Callout
För att dra uppmärksamheten till särskilt innehåll kan du använda elementet "Callout" som du ser exempel på här ovan med gul bakgrund. Man kan välja bland ett antal bakgrundsfärger och även välja att ha eller inte ha valfri emoji.
Ljud
Precis som du kan ladda upp filmer kan du ladda upp ljud. Det tar mindre plats än video och kan visa sig värdefullt i många sammanhang. Till exempel om du vill erbjuda en uppläst version av nyhetsbrevet, eller valda delar ur nyhetsbrevet. Eller varför inte publicera en intervju med en medarbetare.
Här kan du lyssna på ett ljudexempel och ser hur spelaren ser ut. Du kan ladda upp en egen passande bild och ändra rubriken på ljudklippet.

Försiktig med bruset
Du får säkert massor av idéer om vad du kan lägga in i ditt nästa nyhetsbrev. Men tänk också på att inte överväldiga läsaren med alltför mycket på en gång.
Hur var det nu? Lagom är bäst.
Medlemsdiskussion